Co jsou to vlastně inovace?

Na inovace je pohlíženo jako na klíč k úspěchu, nicméně v mnoha firmách jej chápou velmi zúženě. Inovace vidí jen jako synonymum pro zavádění nových produktů a služeb, nebo jako tradiční výzkum a vývoj. To je ale projev krátkozrakosti.

Důsledkem zúženého pohledu na inovace je, že jednotlivé společnosti v téže branži jsou navzájem čím dál hůř rozlišitelné. Best practices jsou kopírovány a výsledkem je, že společnosti, jež mají velmi podobné kapacity a procesy, nabízejí zákazníkům velmi podobné zboží a služby. Všichni samozřejmě své kapacity, procesy a nabídky inovují - ale soustřeďují se při tom na stejné oblasti a inovují velmi podobně. Například v technologických oborech se firmy soustřeďují hlavně na výzkum a vývoj nových produktů, u rychloobrátkového spotřebního zboží inovují hlavně v oblasti značek a distribuce.

Pojem inovace je přitom třeba chápat jako »business inovace« - a ne zúženě jako produktové nebo technologické inovace. A ty nejúspěšnější firmy firmy dokazují, že to jde.

Například Google zjistil, že poskytovat operační systém do smartphonů samo o sobě nestačí. Důležitá jsou uživatelská data. Operační systém Android je sice "zadarmo", nicméně uživatel platí tím, že Googlu umožňuje tato data analyzovat a podle nich cílit reklamu. Uživatelům smartphonů to kupodivu nevadí (mnoho z nich to ani netuší), a Google si od inzerentů účtuje vysoké poplatky za přesněji cílenou reklamu.

Nebo Starbucks Corp. nepřiměla zákazníky, aby platili za kelímek latté pět dolarů kvůli tomu, že by jejich káva o tolik lépe chutnala. Této společnosti se však podařilo vytvořit veřejný prostor mezi zaměstnáním a domovem, kde si lidé mohou odpočinout, setkávat se a komunikovat.

Definice pojmu business innovation

Abychom předešli inovační krátkozrakosti, doporučujeme jako klíčový parametr inovací jejich přínos pro zákazníky. Manažeři by měli důsledně zvažovat všechny směry možných inovací.

V tomto smyslu je »business inovace« tvorba podstatné nové hodnoty pro zákazníky nebo pro firmu, a to prostřednictvím změny parametrů celého byznys prostředí:

  • Byznys inovace je o nové hodnotě, ne o nových věcech a má smysl, jen pokud vytváří novou hodnotu pro zákazníky. Například společnost Home Credit dokáže na základě několika údajů odhadnout bonitu klienta během několika minut a schválit půjčku prakticky ihned. Na rozdíl od pomalejší konkurence.
  • Business innovation má mnoho podob. Inovovat se dá jakákoli část byznysu. Např. Cisco Systems zlepšila své vnitřní procesy tak, že dokáže vyhodnotit kvartální výsledky hned v poslední den příslušného období.
  • Business innovation je systematický proces. Aby byla inovace úspěšná, nesmí být vystřižena z kontextu fungování firmy. Skvělý produkt s mizerným distribučním kanálem dopadne nejspíš tragicky.

Kruhový pohled

Kolik příležitostí k inovacím firma vlastně má? Jak tyto potenciální inovace navzájem souvisí?

Inovační radar je metoda, která umožňuje systematicky a z různých úhlů nahlížet na inovační proces ve firmě. Nabízí 4 hlavní dimenze inovačních procesů, pomocí nichž lze sledovat příležitosti pro inovace resp. využívání různých oblastí změn ve firmě, které mohou vést k růstu zisku. Mezi čtyři hlavní dimenze patří:

  • produktové inovace - nabídka produktů/služeb, které firma vytváří
  • zákazníci, které firma obsluhuje
  • interní procesy, které firma vykonává
  • trhy a způsoby, jimiž jsou zboží/služba zákazníkům nabízeny

Kompletní inovační radar nabízíme v rámci placených služeb. zobrazit nabídku placených služeb